Logo Podporte nás

Od ovečky po sveter pre MŠ

Ako ovečka vyzerá už všetci vieme. No tu sa dozvieme, ako sa zo zafúľanej vlny, ktorú má na sebe ovečka stane hrejivý sveter. Zahráme sa na pastierov, zistíme, z čoho sa dá oblečenie vyrobiť a plstením si vyrobíme náramok.

O vzdelávacom programe

Program je zameraný na získanie vedomostí o spracovaní vlny, účastníci zistia, ako a prečo naši predkovia začali vlnu spracúvať a tiež sa dozvedia, z akých ďalších materiálov sa oblečenie vyrába. Z čoho je to, ktoré majú práve na sebe? Zahráme sa na ovce a pastiera a priblížime si, ako sa ovečky v stáde správajú a čo je potrebné na ich chov.

V druhej časti si vlnu učešeme a vyrobíme z nej plstený výrobok. Ukážeme si, čo je to pradenie a aký je rozdiel medzi pletením a tkaním. Všetko si účastníci prakticky vyskúšajú. Uvidíme aj kolovrátok a zistíme, na čom sa pichla Šípková Ruženka.

Program logicky kopíruje proces spracovania vlny tak, aby mu deti rôzneho veku dokázali porozumieť.

Ciele programu

Vedomosti: Naučiť sa, že vlna pochádza z ovce. Porozumieť procesu spracovania vlny. Zručnosti: Vyrobiť výrobok metódou mokrého plstenia. Rozvíjať jemnú motoriku a zmyslové vnímanie. Postoje: Vytvárať vzťah k zvieratám, k prírode a k materiálom z prírodných zdrojov. Učiť sa vnímať hodnotu vecí, ktoré niekto vyrobil.

Vzdelávacie oblasti podľa inovovaného št. vzdelávacieho programu

Človek a svet práce: Pracovné vyučovanie – prírodné materiály, textil a vlastnosti textilu, technické vynálezy, náročnosť materiálu na zdroje a prepravu, ľudové remeslá, vlastná výroba Človek a príroda: Prírodoveda – rastliny a živočíchy s významom pre výrobu textilu Človek a spoločnosť: Geografia – geografické a kultúrne špecifiká v príprave textilu Človek a hodnoty Zdravie a pohyb

Čo si so sebou zabaliť

oblečenie a obutie podľa počasia vhodné do záhrady, pokrývka hlavy, desiata a voda na pitie, v zime: prezuvky, všetky ďalšie informácie dostanete emailom pred príchodom.
Trvanie: 60 min.
Metóda: interaktívnezážitkové
Cieľová skupina: 
Jazyk: SJ

Lektor

Mgr. Dominika Baumgartnerová

Milovníčka prírody, ktorá žije v duchu udržateľnosti a prepojenia s prírodou. Vyštudovala stráž prírody a ochranu prírody a krajiny, vedie tvorivé krúžky pre deti, venuje sa permakultúre, turistike a jazde […]

Mgr. Jana Jánošíková

Dlhoročná lektorka a školiteľka, vyštudovaná botanička, zanietená skautka a podporovateľka komunitných projektov. Vo voľnom čase veľa číta, najmä fantasy, objavuje krásy prírody, trávi čas v záhrade a najmä sa venuje […]

Ing. Janka Bublavá

Ing. Jana Bublavá, vyštudovaná krajinárka s dlhoročnými skúsenosťami v rôznych oblastiach praktickej ochrany krajiny a jej sprístupneniu deťom a mladým. Skautka, lektorka, mama vzdelávajúca projektovým systémom svoje aj cudzie deti. Špecializujem sa aj  na remeselné spracovanie textilu, hlavne pradenie a tkanie, ktoré tiež vyučujem.